Cum să alegi dieta potrivită pentru tine/ Shutterstock
Sanatate

Cum să alegi dieta potrivită pentru tine/ Shutterstock

Cum să alegi dieta potrivită pentru tine. Un nutriționist a explicat de ce criterii trebuie să ții cont

Există o mulțime de diete care ajută la slăbit, însă e greu să ne dăm seama care este cea mai potrivită pentru noi. Deși știm exact ce ne dorim pentru organismul nostru, o simplă căutare pe internet nu este de ajuns. 

Astfel, nutriționistul Anthony O'Reilly a explicat pentru publicația The Mirror cum funcționează cele mai populare diete și cum pot oamenii să o aleagă pe cea potrivită pentru ei, în funcție de câteva criterii. Acesta a expus avantajele și dezavantajele fiecărei diete. 

Postul intermitent

„Postul intermitent înseamnă consumul tuturor caloriilor zilnice într-o perioadă de timp stabilită, apoi, în restul zilei, se consumă doar apă. Există diferite abordări ale postului intermitent, cea mai populară fiind împărțirea 8:16 – ceea ce înseamnă că îți consumi caloriile într-o fereastră de mâncare de opt ore și postești pentru celelalte 16 ore ale zilei. Puteți să faceți și un program de 10:16, 16:10 sau chiar 6:20”, spune nutriționistul Anthony O’Reilly. 

Postul intermitent este cea mai populară dietă, având, în medie, peste un milion de căutări lunare în întreaga lume. Kourtney Kardashian și Jennifer Aniston sunt printre numeroasele celebrități care susțin beneficiile postului intermitent.

Avantajele postului intermitent - Ajută la pierderea în greutate, la îmbunătățirea rezistenței la insulină, reduce stresul oxidativ asupra celulelor, stabilizează nivelul zahărului din sânge și reduce riscul de accident vascular cerebral. 

Dezavantajele postului intermitent - Poate fi dificil de respectat pe termen lung din cauza energiei scăzute, poftelor, obiceiurilor și disciplinei necesare pentru a respecta intervalele de timp specifice. 

Studiile care investighează postul intermitent indică, de asemenea, anumite efecte secundare care pot apărea în timpul etapei de post, de exemplu, schimbări de dispoziție, constipație, deshidratare sau scăderea calității somnului.

Citește și: Patru diete care promovează un stil de viață sănătos și te ajută să slăbești. Și nutriționiștii le recomandă

Dieta mediteraneană

„Așa cum sugerează și numele, dieta mediteraneană este inspirată de obiceiurile alimentare ale oamenilor care locuiesc în apropierea Mării Mediterane, de exemplu, Grecia, Italia, Spania etc., care au unele dintre cele mai lungi speranțe de viață din lume. Dieta este bogată în alimente sănătoase pentru inimă, cum ar fi legume, cereale, pește, fructe, ulei de măsline și nuci. Consumul de carne roșie este redus la minimum, iar aportul de lactate este moderat și constă din surse de înaltă calitate, cum ar fi iaurt și brânzeturi”, susține Anthony O’Reilly. 

Dieta mediteraneană este a doua cea mai populară dietă din lume, având 610.000 de căutări lunare globale în întreaga lume. 

Avantajele dietei mediteraneene: Ajută la pierderea în greutate, este o dietă ușor de respectat pentru oameni în comparație cu postul intermitent și dieta paleo. Atunci când este respectată, s-a descoperit că dieta inversează simptomele diabetului și bolilor cardiovasculare. 

Dezavantajele dietei mediteraneene: Dieta nu are reguli clare privind caloriile, iar unele dintre alimente sunt costisitoare.

Dieta Paleo

„Dieta Paleo, numită uneori „dieta Caveman”, implică doar consumul de carne, pește, legume, fructe, nuci și semințe. Orice cereale, lactate, alimente procesate, fasole, leguminoase și zaharuri trebuie să fie evitate în timpul aderării la această dietă.”, spune O'Reilly. 

Dieta Paleo este a treia cea mai populară dietă online. Printre celebritățile care au apelat la această dietă se numără și Matthew McConaughey, Miley Cyrus și Uma Thurman. 

Avantajele dietei Paleo: Studiile au arătat că este eficientă în a ajuta oamenii să piardă în greutate, să-și scadă tensiunea arterială și să îmbunătățească circulația sângelui.

Citește și: Top șase cele mai eficiente diete din toate timpurile. Cum știi că ai ales un regim care te va ajuta să slăbești cu adevărat

Dezavantajele dietei Paleo: Mulți cercetători subliniază lipsa de dovezi ale efectelor dietei asupra sănătății și susțin că sunt necesare mai multe cercetări. De asemenea, cercetătorii avertizează că excluderea din dietă a cerealelor integrale nu este indicată, acestea ajutând la prevenirea bolile de inimă și diabetul.

Dieta carnivoră

„Dieta carnivore este exact opusul veganismului. Carnivorii mănâncă numai produse de origine animală, cum ar fi carne, brânză, lapte, grăsimi de origine animală și ouă. Nu există cereale, legume și fructe.”, susține O'Reilly. 

Cunoscută și sub numele de dieta zero carbohidrați, această dietă este a patra cea mai populară  din lume. 

Avantajele dietei carnivore: Există dovezi că poate ajuta la pierderea în greutate, mai ales că proteinele măresc efectul termic al hrănirii organismului - energia necesară pentru a digera alimentele. Adepții dietei carnivore au susținut că dieta i-a ajutat să reducă inflamației și poate preveni deficiențele de nutrienți.

Dezavantajele dietei carnivore: Lipsa fructelor și legumelor poate duce la un risc crescut de boli de inimă, cancer și riscul general de deces.

Dieta Sirtfood

„Dieta Sirtfood a crescut în popularitate în ultimii ani. Aceasta se concentrează pe alimente bogate în sirtuine, un grup de proteine găsite în organism care reglează metabolismul. Alimentele bogate în sirtuine includ vin roșu, ciocolată neagră, nuci, rucola, cafea și ulei de măsline extravirgin”, spune Anthony O’Reilly. 

Dieta Sirtfood este a cincea cea mai populară dietă la nivel mondial.

Avantajele dietei Sirtfood: Multe dintre alimentele recomandate în Dieta Sirtfood sunt pline de micronutrienți și antioxidanți benefici.

Dezavantajele dietei Sirtfood: Există puține dovezi că dieta Sirtfood ajută la pierderea în greutate sau la o sănătate mai bună și trebuie să urmezi o rutină strictă.

Citește și: Cinci diete minune pentru pierderea kilogramelor în plus sau pentru menținerea siluetei. Încearcă ce ți se potrivește

Dieta ketogenă

"În ultimii ani, dieta ketogenă a fost, fără îndoială, una dintre cele mai discutate și dezbătute diete. Keto, așa cum se numește pe scurt, dă prioritate grăsimilor (65-75% din caloriile tale zilnice), cu un consum moderat de proteine (20-30%) și foarte puțini carbohidrați (doar aproximativ 5%, deși unele versiuni interzic carbohidrații cu totul). Dieta Keto a fost concepută pentru a menține corpul într-o stare aproape constantă de cetoză, o stare metabolică în care organismul creează cetone din grăsimi pentru a le folosi ca energie în loc de zahărul din carbohidrați (sursa de energie primară și preferată a organismului)", spune nutriționistul.

Avantajele dietei Keto: Au existat afirmații că dieta Keto poate ajuta la tratarea cancerului și chiar a bolilor respiratorii, poate ajuta la pierderea în greutate și la scăderea zahărului din sânge la persoanele care suferă de diabet.

Dezavantajele dietei Keto: Mai multe studii subliniază că dieta Keto nu este eficientă pentru pierderea în greutate, dacă nu este asociată cu alte diete.

Anthony O’Reilly susține de asemenea că este foarte important ca oamenii să rețină că niciuna dintre aceste opțiuni nu este cea „perfectă” pentru nevoile și sănătatea lor. „Puteți pierde în greutate cu orice dietă, atâta timp cât aveți un deficit de calorii. Prioritizează mai întâi caloriile și apoi alege un stil de dietă în funcție de preferințele tale”, a concluzionat nutriționistul. 

Etichete: sanatate , diete , nutriționist

Intrebarea zilei

Ce planuri ai, ce vei face în primele luni ale anului 2024?